یکی از آیین هایی که در ایران باستان رواج داشته و پیشینه ای کهن تر از دین مزدیسنا یا زرتشتی داشته دین بوذاسف بوده.بوذاسف پیامبری بود که به گمان این جانب به 9000 سال پیش برمی گرده (تقریبی) چرا که در دوران وی مردم دوختن نمیدونستن و هنوز پوست حیوانات به تن می کردن.بوذاسف رو همون ادریس نبی دونستن که در ایران به نام شناخته بوده.گرچه می بایست از اقوام آریایی می بوده.
از ابن اسحاق نقل شده که ادریس 306 سال از عمر آدم (ع) رو درک کرد و ابن اثیر گفته که 386 سال داشته که حضرت آدم درگذشته.[تاریخ انبیا-سید هاشم رسولی محلاتی]
این دین در میان مردم ایران در مناطق مختلف به صورت پراکنده تا ظهور حضرت زرتشت (ع) وجود داشته.در مناطق غربی و شمالی می بایست شناخته شده تر بوده البته با توجه به تواریخ اسلامی که با ادریس نبی یکی دونستن چرا که در این صورت در ناحیه ای نزدیک خوزستان کنونی یا میان رودان و بابل به دنیا اومده.
در کتاب [دیلمیان- سید رضا فندرسکی] رد پایی از این دین در گیلان باستان یافته شده.به این صورت اومده که :[ پیش از ظهور اسلام مردم دیلم همانند همه ساکناننواحی کوهستانی پذشخوار گر (ناحیه ی خزری) پیرو آیین بوذاسف بودند.بوذاسف همان هرمس یا ادریس پیامبر بود.این دین، احکامی همانند نماز و روزه داشته]. به این صورت در گیلان و طبرستان هم پیش از ایین زرتشت وخشور پیروان بوذاسف حتی تا صدر اسلام هم وجود داشتن.
شریعت و آیین بوذاسف:
- زکات مال برای ضعیفان
- دستور تطهیر از جنابت
- دستور جهاد با دشمنان دین
- پرهیز از سگ و خوک
- حرام بودن مشربات مست کننده.
- داشتن برنامه ای خاص و روزانه برای نماز
- تعیین روز های از ماه برای گرفتن روزه (که در دین زرتشتی هم روزه به همین صورت بوده)
و جالب ترین موضوع درباره شخصیت بوذاسف مورد آخره که توجه کنین:
تقسیم بندی جامعه به سه طبقه ی روحانیون ، پادشاهان (وبزرگان) ، رعایا (مردم عادی)
این نوع تقسیم بندی ها در جامعه های آریایی مشاهده شده و این خود دلیل بر ایرانی بودن و آریایی بودن این پیامبر است چرا که در ایران باستان هم جامعه از چهار طبقه ی
- اثرون(روحانیون)
- رَثَ ایشتر (جنگیان)
- واستریوفشونیت(کشاورزان)
- هویتی ، هوتخشان(صنعتگران)
تشکیل می شده[رساله ی ابن خلدون و تراثه الفکری ، طبقات اجتماع ] و [رساله ی اغاثه الامه بکشف الغمه]
همین طور که می بینید این طبقات در دوره های بعد (زرتشتی و پس از آن) تکامل پیدا کرده و به چهار طبقه ی مزبور رسیده.
طبقات اجتماع در بیشتر اقوام و ملل دنیا تنها محدود به دو طبقه ی پادشاهان و رعایا یا به دو گروه کلی بنده(آزاد) و برده تقسیم میشده و تقسیم بندی به صورت اقوام آریایی وجود نداشته.
صحف بوذاسف:
بوذاسف هم مثل مثل بقیه پیامبرا کتاب آسمانی داشته که در روایت که ابوذر از از حضرت محمد (ص) ذکر کرده مجموعا سی صحیف بوده.مرحوم مجلسی از ابن مَتوَیه 29 صحیفه رو نقل کرده که هر یک نام جداگانه ای است : صحیفه ی خلق ،صحیفه ی معرفت ، صحیفه ی رزق و ... .
سخانان بوذاسف ع:
- از کسب های پست بپر هیزید.
- خوبی دنیا موجب حسرت و بدی آن موجب پشیمانی است.
- زندگی و حیات جان به حکمت و فرزانگی است.
- عمل صالح در این دنیا موجب آزادی از عذاب آخرت می گردد.
- کسی که قناعت نداشته باشد و از حد کفاف بگذرد، هیچ چیز او را بی نیاز و سیر نخواهد کرد .
http://www.dahyupat.loxblog.com/
دهیوپت /تاریخ 18/6/92
منابع:
فرهنگ جامع معین - بخش اعلام.
دیلمیان- سید رضا فندرسکی
تاریخ انبیا-سید هاشم رسولی محلاتی
رساله ی اغاثه الامه بکشف الغمه
رساله ی ابن خلدون و تراثه الفکری ، طبقات اجتماع
1-آیا بهماد«جامعه ی» رچگانی «طبقاتی» ایران باستان ستیم پیشه و نادادگرانه بود؟
سخنی که اندر این گفتار مرا رنج میده این است که دشمنان فرهنگ و پیشینه ی ما چه خودی ها و چه انیرانی ها «اجنبی ها» بهماد رچگانی ایران باستان را سست و ستم پیشه می دانند و چون بسیاری پاسخ درستی در برابر چنین ناکسانی ندارند سر فرود می آورند خموش می مانند. به گونه ای که خودمان نیز این سخنان یاوه را پذیرفته ایم و بازگو می کنیم.
إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَاوَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿91﴾النمل (منمامورم كه تنها پروردگار اين شهر را كه آن را مقدس شمرده و هر چيزى از آن اوستپرستش كنم و مامورم كه از مسلمانان باشم )
اندیمشک صالح آباد -زابل نیمروز -آمل محمود آباد -سعادتاباد حاجی آباد- ارومیه رضاییه- سلماس شاهپور- آبادان عبادان- ساری طوسان- اسلام آباد غرب شاه آبادغرب- سوسنگرد دشت میشان- بندرانزلی بندرپهلوی- هشت پر امیراباد-دامغاناردبیل- باران پیروز- سبزوار بیهق- اهر ارسباران -سارودوئیه- اسفندقه جیرفت- اسفراین میانآباد- شهرکرد ده کرد -ایرانشهر بمپور- همدان هگمتانه- ایذه مالمیر- شمیرانات تجریش- ایلامحسین آباد-پشتکوه شهریار -علیشاه عوض اصفهان- جی شاهین دژ صائین قلعه- آزادشهردهخوارقان- شهرضا قمشه- اراک سلطان آباد- شادگان فلاحیه- بابلسر مشهدسر- شهداد خبیض-بندرعباس گمبرون- طالقان شهرک بهشهر- آسیاب سره اشرف -طارم سفلی- سپردان بابل بارفروش-طبس گلشن- بهبهان کوره قباد- طارم علیا جورزق- بوشهر ابوشهر- علی آباد شاهی- بیرجندمهستان- فریدن داران -بیجار گروس- قم کمندان- پلدختر پاپیل -قوچان خیپوشاه- بردسیر مشیز-قروه ئیلاق -پاوه اورامانات- نیکشهر قصرقند- پیرانشهر خانه کلاله -کوکلان پلدشت عربماکو -نوشهر خواجک تاکستان ضیائ آباد -کازرون شهرشاهپور- تایباد باخزر- کاشمر ترشیز-تنکابن شهسوار- کرمان گواشیر- هشترود سواسکند- کلاردشت حسن کیف -جیرفت آباد سبزه واران-گنبدکاوس دشت گرگان- چناران رادکان- گرگان استرآباد - لاهیجان ریه-کرمانشاه قرمسین-لاریجان رینه- آمل خلخال- هروآباد لواسانات- کلندوک خدابنده- ماه نشان لنجان فلاورجان-دره گز محمدآباد- مریوان دژشاهپور -دیوان دره میرانشاه- ملایر دولت آباد- دره شهر بدرهمهران- منصورآباد دودانگه کهنه ده مغان -بیله سوار دستگرد - خلجستان میانه میانج- زنجانسلطانیه- نور سولده- داراب داراب گرد- ممسنی نورآباد- رامسر سخت سر -مشهد سناآباد- زاهداندزد آب-نهبدان شوسف
دهیوپت:فاطی عزیز سپاس از پَرماس (پست) خوبت من دیگه به درونمایه ی نهشته (موضوع) دست نبردم پَن(ولی)من به نام های باستانی و کهن همه ی این شهر ها آگاهی ندارم پَن لاهیجان دِزبُن ، دِژبُن ، کهن دژ از نام های باستانی این شهر بوده که در دوره ی اشکانی به این نام ها بوده.یا سلطانیه بخشی از زنگان یا زنجان بوده یا اصفهان پیش از سپاهان نام گابه یا گابِس داشته.
برای آگاهی بازدیدکنندگان :در هر روی بیشتر این نام ها به درستی نام های پیشین این شهر ها بوده پن(ولی) نام های باستانی اون ها نبوده. گرچه به کنکاش بیشتری هم نیاز هست.
نام جستار: آموزش دیپ پهلوی
نویسنده: علی رضاپور(دهیوپت ونداد)
صفحات: 25
فرمت نسک: pdf
فرمت فایل :zip
توضیحات: جستاری ساده و روان برای یادگیری و آموختن بدون دغدغه ی خط باستانی پهلوی
دریافت نسک ↓
آموزش خط باستانی پهلوی
آموزش زبان گیلکی شرقی با لهجه ی لاهیجانی
آموزش گیلکی بیه پیشه ره لاجونی لجه امره
ضمایر
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
مو |
Mou |
من |
I |
توو |
Tou |
تو |
You |
اوو |
ou |
او |
He/she |
امه |
Ame |
ما |
We |
شمه |
Shame |
شما |
You |
اوشون |
ushoun |
آن ها |
They |
ضمایر ملکی
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
می شی |
Mi shi |
مال من |
My |
تی شی |
Ti shi |
مال تو |
Your |
اونه شی |
Une shi |
مال او |
His/her |
امه شی |
Ame shi |
مال ما |
Our |
شیمه شی |
Shime shi |
مال شما |
Your |
اوشونه شی |
Ushone shi |
مال آن ها |
There |
ضمایر نسبی
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
مه |
Ma |
مرا |
Me |
ته |
Ta |
تو را |
Your |
اونه |
Une |
او را-وی را |
Her/him |
امه ره |
Ama re h |
مارا |
Us |
شیمه ره/ شمه ره |
Shama re h |
شمارا |
Your |
اوشونه |
Ushone |
آن ها را |
Those |
چنته جی گیلکی کونشون
چند تا از افعال گیلکی
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
شوون |
Shu on |
رفتن |
go |
ایسن/ مواُن |
Easan |
ماندن |
stand |
خوردن |
Xurdan |
خوردن |
eat |
خوبن |
Xobe en |
خواندن |
ready |
امن |
Aman |
آمدن |
come |
دیه ن |
Diyen |
دیدن |
see |
بشنستن |
Boshnoustan |
شنیدن |
hear-listen |
گوتن/بوتن |
Gutan |
گفتن |
say |
سره دن |
Sara h daan |
فرستادن |
send |
گودن |
Gudan |
کردن |
sequel |
چاگودن |
Chagudan |
ساختن |
made |
ده ان |
Da h an |
داشتن |
have |
بوون |
Bo'oun |
شدن |
do |
ببون |
Boboun |
بودن |
be |
ببردن |
Bebardan |
بردن |
convey-carry |
ابن/اردن |
Abeh en |
آوردن |
bring-fetch |
بنویشتن |
Banvishtan |
نوشتن |
write |
هیه ن |
Hiyen |
خریدن |
buy |
ده ان |
Dah aan |
دادن |
give |
که بین |
Ka beyin |
کندن |
rend-cutout |
کوشه ان |
Kushe eh |
کشتن |
kill |
هَنَن:آمدن
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
مو هنم |
Mou hanam |
من می آیم |
I go |
تو هنی |
Tu hani |
تو می آیی |
You go |
او هنه |
Ou hane |
او می آید |
He/she goes |
امه هنیم |
Ame hanim |
ما می آییم |
We go |
شمه هنین |
Shame hanin |
شما می آیید |
You go |
اوشون هنن |
Oushon hanan |
آن ها می آیند |
They go |
شُوؤُن:رفتن
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
انگلیسی |
مو شنم |
Mou shenam |
من میرم |
I go |
توو شنی |
Tou sheni |
تو میروی |
You go |
او شنه |
Ou shene |
او میرود |
He/She goes |
امه شنیم |
Ame shenim |
ما میریم |
We go |
شمه شنین |
Shame shenid |
شما میروید |
We go |
اوشون شنن |
Oushoon shenan |
آن ها میروند |
They go |
گپ داچیکون
حروف ربط
پارسی |
گیلکی |
آوانوشت |
پارسی |
گیلکی |
آوانوشت |
از |
جی ، اجی |
Ji-aji |
پایین |
جیر |
Jir |
در |
میین |
Miyen |
کنار |
ور |
var |
با |
امره |
Amre |
بیرون |
بیرون |
Birun |
به |
|
|
درون |
دیرون |
Dirun |
بر |
|
|
جا |
جیگا جا |
Jiga |
روی |
سر |
Sar |
|
|
|
بالا |
جو اور |
Jo'or |
|
|
|